Mefjord Brygge i nye lokaler

Mefjord Brygge AS på Senja har utviklet seg til en komplett reiselivsaktør. Med ny restaurant, 145 sengeplasser og stor konferansesal kan bedriften markedsføre seg som hotell med moderne kurs- og konferansefasiliteter.

– Vi har sett ei utvikling i reiselivet helt siden vi begynte i 2006, at behovet har blitt større og større. Nå er det bedre logistikk i restauranten og baren, bedre kjøkken og fasiliteter. Vi har rett og slett økt kvaliteten, forteller eier og daglig leder Tommy Schanke Hansen.

Foto: Rune Ottarsen

Restauranten er flyttet ned én etasje til bakkenivå og fått bedret tilgjengeligheten betraktelig.

– Vi har hatt masse drop-in gjester i andreetasjen også, men det har vært en skjult skatt der oppe. Nå er restauranten synlig både fra veien og fra kaia, og de som kjører vil tydelig se at her er det et spisested. Den er mye mer tilgjengelig for alle, og jeg tror drop-in gjestene vil øke markant, og håper at lokalbefolkningen vil bruke oss mer til sitt velvære, forteller Hansen.

Da restauranten flyttet ned ga det plass og muligheter. I tillegg til 20 nye hotellrom, kommer kurs- og konferanserom med opp til 70 sitteplasser.

Foto: Rune Ottarsen

– Vi har jevnlig grupper på kurs og konferanse, seminar og nettverksbygging. Nå skal det markedsføres mer regionalt og ut i verden, sånn at bedrifter nedover Europa kan tenke at de kan ha et faglig og sosialt opplegg, og samtidig få naturopplevelser, sier Hansen.

Mefjord Brygge AS har satset på lokale opplevelser etter oppstarten med fisketurisme i 2006. Trugeturer, nordlyssafari, fjordsafari og hundekjøring er en del av pakkene som selges.

– Dette er en helårsbedrift. En tredjedel av vår omsetning omhandler fisketurisme, men Mefjord Brygge er så mye mer enn bare fiskereiser. Her er opplevelser i mange segment, pluss at det nå har blitt et hotell. Nå jobber vi med å få folk til å skjønne at de også kan se nordlyset om høsten; fra slutten av august, og i september og oktober, sier den daglige lederen.

Foto: Rune Ottarsen

Tommy Schanke Hansen har bygget lag på lag gjennom 13 år og ser ikke på moderniseringen som noen risiko.

– Jeg har stor tro på at det er rett det vi gjør. Dette var helt nødvendig for å være med inn i framtida. Uten dette hadde vi blitt akterutseilt. Vi hadde ikke gjort det vi gjør nå, hvis vi ikke fant det økonomisk forsvarlig. Dette er en nødvendighet om vi skal være med i markedet og Mefjord Brygge skal være en ledende aktør på Senja, med det imaget vi har, og ønsker å ha, som er kystkultur, forklarer han.

Foto: Rune Ottarsen

For gründeren, som har vokst opp i Mefjordvær, er det viktig å ha med seg kulturen i bygda og det tidligere fiskebruket inn i nybygget. Med rektømmer i vegger og i baren, samt bilder av lokale helter. Her har Oddbjørn Svendsen spilt en viktig rolle, og bidratt med bilder av folk, bygninger og landskap på ’60- og ’70-tallet.

– Du skal kunne se det gamle Mefjordvær i våre lokaler. Jeg har jobbet med tanken om denne restauranten i førsteetasjen i mange år, og sett den for meg i hodet hele tida. Så det er mange ting som har ligget lagret i flere år med tanke på at det skulle inn hit.

Særlig bruken av historiske bilder har slått gått an, spesielt hos lokalbefolkningen.

– Her er bilde av oldefaren min, folk som har jobbet på fiskebruket og hatt sin karriere her i bygget. Mange setter pris på det, gjenkjenner og sier: Der er han, der er det, det husker jeg vi brukte, det husker jeg vi gjorde, jeg husker når det så slik ut. Jeg tror folk setter pris på det, og mange har sagt at de gjør det, sier Hansen.

– Hvordan har tilbakemeldingene fra kundene vært etter åpningen?

– Det har vært veldig gode tilbakemeldinger, både på mat og hvordan det har blitt her.

Foto: Rune Ottarsen