Fikk Sjøfartsdirektoratet til fornuft

Håpløs regelendring fra myndighetene kom til å ødelegge trebåter og fordyre eierskap. Dette fikk Inge Eide gjort noe med.

I 2018 kom det en regel fra Sjøfartsdirektoratet om at kjølbolter i trebåter skal tas ut til og sjekkes hvert femte år, der stikkprøvene tidligere ble gjort hvert 15. år.

Inge Eide i Torsken tok en telefon til Sjøfartsdirektoratet, og traff heldigvis på en mann som skjønte poenget.

– Jeg forklarte at hvis dette vedvarte så ble det slutt på trebåtene, fordi båtene ødelegges. Dette hadde han forståelse for, og de begynte å ringe rundt til verksteder, som bekreftet at dette ødelegger båtene. Men det var mye att og fram før de ga seg, forklarer Eide.

Slik pålegget var, så måtte tre av boltene tas ut og testes hvert femte år. Det vil si at kjølen ble kappet av tre steder.

– Når du vet at kjølboltene skal ut hvert femte år, da kjøper du ikke trebåt. Tenk at en trebåt som er 20 år har en kjøl som er delt i 12, påpeker den erfarne fiskeskipperen. 

Nå trenger ikke Inge Eide å ta ut kjølbolter på Bergebas før om 15 år. Foto: Rune Ottarsen

Nå skal tre av boltene ut først etter 25 år på de nye båtene, og så hvert 15. år. Og det er en dyr og omstendig prosess.

– Først skjærer de opp aluminiumet i bulkrommet i båten. Når aluminiumen er borte så må de fjerne 30-40 cm betong. Så under båten og fjerne jernskoen unnerst og skjære i kjølen. Og når boltene er sjekket må dette settes sammen igjen. Det er klart det er surt å bruke 60.000 kr når det var bare fem år siden sist de ble sjekket, men jeg måtte jo bare få det gjort. Nå er det tilbake til hvert 15. år som det var.

– Har kjølboltene vært et stort problem?

– Ingen kjenner til båter som har forlist på grunn av kjølboltene. Selvfølgelig har kjølbolter vært fortært, men dagens bolter er noe helt annet enn tidligere. På de to siste båtene jeg har kjøpt er det rustfrie bolter, poengterer Eide. 

Inge Eide er fornøyd med å nå gjennom hos Sjøfartsdirektoratet. Foto: Rune Ottarsen