Solid arbeid bak hver detalj

To sanger med trøkk. To ulike uttrykk. Den ene med liv og publikumsfrieri. Den andre med tyngde i tekst og dyp leveranse. Begge deler laget av unge musikere og ordsmeder som har noe å formidle. 

Fyr for kråka: Aleksander Larsen på vokal og Elisabeth Seppola Simonsen på piano med “Eldr” av Marianne Seppola Simonsen. Foto: Rune Ottarsen

Det er artig at begge disse egenskrevne sangene ble framført under et kommune-UKM, et arrangement som mange regner som et show med karaoke og playback. Med band, gitarer og piano, rock, pop, musikal, blues og teater ble det en flott helhet og playbackballadene ble en naturlig og liten del av denne helheten. 

How to Kiss a Frog: Dina Bråthen, Marie Bråthen, Ida Sørgjerd, Maja Sørgjerd og Jonatan Taylor. Foto: Rune Ottarsen

How to Kiss a Frog gikk på scenen i Kulturhuset Finnsnes under UKM Lenvik med sangen “Din” av Marie Bråthen. Jentene i How to Kiss a Frog har gått en lang vei og hatt en enorm musikalsk og scenisk utvikling. Dina, Marie, Ida og Maja inntok scenen med musikk og rytme lysende fra kropp og sjel. Tilbakelent og framoverbøyd, på hugget mot scenekanten og sitt publikum.

Foto: Rune Ottarsen

Det er tydelig at disse to søsterparene har mange fine konsertopplevelser i bagasjen. Sjarme og ynde har fulgt dem gjennom karrieren, men tryggheten og lettbeintheten de viser i alle bevegelser er ny. De stoler på egne ferdigheter og stoler på sitt musikalske utrykk. Kvaliteten i instrumentbruken viser uttallige timer med øvinger. Alle fire storkoser seg på scenen og smiler naturlig hvert mulige øyeblikk. De drar sitt publikum inn i sitt musikalske eventyr av sang og musikalsk glede.

How to Kiss a Frog: Dina og Marie Bråthen, Maja og Dina Bråthen. Foto: Rune Ottarsen

Det er lettbeint pop som har preget jentene i How to Kiss a Frog fra jeg så dem på scenen første gang for tre år siden, på samme scene som nå, men den gang med coverlåt. Coverlåtene har blitt byttet ut med egenskrevne låter og trygt under vingene til Odd Halvdan Jakobsen i UKM Arctic har de fått musikerhjelp fra solide kvalitetsmusikere ledet av bassist Dag Erik Pedersen.

Nå står de fjellstøtt på egne bein og trakterer sine instrumenter med letthet og kvalitet. Med seg på trommer har de Jonatan Taylor. Fortsettelsen er spennende å følge, for utviklingen er fin. Jentene skjønner at det ligger hardt arbeid bak hver minste detalj og at veien framover ikke går av seg selv. Beina er heldigvis solid plantet på jorda, samtidig som føttene går i takt med musikken, levende og ekte.

Fyr for kråka: Elisabeth Seppola Simonsen og Aleksander Larsen. Foto: Rune Ottarsen

Marianne Seppola Simonsen viste fram sitt skrivetalent for halvannet år siden med sangen “Stormen” og for 10 måneder siden ga samme sang henne tur til landsmønstringen i UKM. Den gang med tvillingsøster Elisabeth Seppola Simonsen som musiker og Lillian Anderssen på vokal. Denne gangen kom det nok en kraftfull tekst, “Eldr”, også den i folkemusikksporet, uten å forsøke å sette den i bås. Sangen er frittstående, slik kvalitetsmusikk klarer å være, og forsøker seg ikke på noen enkle popelementer for å gli inn hos publikum.

Aleksander Larsen. Foto: Rune Ottarsen

Med Elisabeth på piano og Aleksander Larsen på vokal fikk Mariannes tekst tyngde og trøkk. En mektig levering av talentfulle Larsen som får brukt styrkene i stemmen sin der han går til de dypeste tonene. Sammen har de tre utviklet melodien og uttrykket. Synd jeg fikk høre den bare én gang. Bare å vente på mer kvalitetsmusikk fra trioen Fyr for kråka. Duo på scenen, trio i skapelsen.

Elisabeth og Marianne Seppola Simonsen. Foto: Rune Ottarsen
Elisabeth Seppola Simonsen. Foto: Rune Ottarsen